Lees onderstaande casestudies waarin de klant, dankzij HR Avatar, werd geholpen in het oplossen van een groot probleem.
Verloop onder Cabin Attendants teruggebracht van 25% naar 9%, met een verbeterde Candidate Experience
De klant
Transavia is de grootste low-cost carrier in de Benelux en vervoert jaarlijks meer dan 9 miljoen passagiers, naar (vakantie)bestemmingen in Europa, Noord-Africa en het Midden-Oosten.
Per jaar worden 300 nieuwe cabin attendants aangenomen.
Het probleem
Twee keer per jaar wordt er geadverteerd voor nieuwe cabin attendants. De job is erg populair, voor sommige kandidaten zelfs een droombaan, dus er solliciteren in een korte tijd tot wel 3.000 personen op deze vacature. De taak is om uit al deze sollicitanten de beste 300 nieuwe cabin attendants te halen. Na een uitgebreid sollicitatie proces, worden de nieuwe cabinattendants geselecteerd om aan hun opleiding te beginnen. Eenmaal succesvol afgerond krijgen zij hun “wings” en kunnen aan de slag in een vliegtuig.
Verloop onder cabin attendants is erg hoog, veel voldoen niet in de praktijk, het verloop bedraagt 25% per jaar. Gedurende de periode tot het verkrijgen van de wings wordt er veel geinvesteerd in de cabin attendants, niet alleen in tijd tijdens de sollicitatie en de opleiding, maar ook in nieuwe uniformen. Een hoog verloop is dan ook voor Transavia een grote kosten post.
De oplossing
Unique is ingeschakeld om de uitstraling van de campagne moderner te maken en kandidaten ook te bereiken via social media. Voor het verder ontlasten van de recruiters is er ook een nieuw applicant tracking systeem ingericht.
In samenwerking met Transavia heeft HR Avatar de belangrijkste competenties geïdentificeerd om succesvol te zijn als cabin attendant, waarna een maatwerktest is ontworpen voor Transavia.
Een selectie van huidige cabin attendants hebben als eerste de test gemaakt waarna een cutoff score is bepaald op basis van hun test resultaten. Kandidaten met een testuitslag boven die score werden uitgenodigd voor een Transavia selectie dag, tijdens de interviewronden gebruikte recruiters het HR Avatar rapport om de daarin vermelde relevante STAR-vragen te stellen voor gebieden die zij verder wilden onderzoeken.
Doel was om het sollicitatie proces beter en soepeler te laten verlopen en het verloop van 25% naar onder de 20% te brengen, hierbij de recruiter te ontlasten door een beter gestroomlijnd proces te hebben.
Het resultaat
Verloop is teruggebracht van 25% naar 9,8% en de Candidate Journey is verbeterd. Kandidaten ervaren het sollicitatie proces als prettig en goed georganiseerd. Er is beter zicht op welke competenties belangrijk zijn om succesvol te zijn als cabin attendant.
Door de nieuwe manier van werven en de inzet van de maatwerktest van HR Avatar is worden er nu minder kosten verspild aan het werven en opleiden van nieuwe medewerkers die het in de praktijk niet gaan redden. Dankzij de test werden goede kandidaten op een eenvoudige manier herkend.
Uit analyse bleek dat goede flight attendants significant hoger hadden gescoord op de test, op alle vooraf gedefinieerde competenties, dan flight attendants die als minder werden beoordeeld door hun collega’s en managers.